onsdag 1 oktober 2014

Filmanalys Flashdance

Jag tycker att filmen var bra, den är väldigt lätt att förstå för att budskapet med filmen är inte så komplicerad. Det är inte så djupa invecklingar utan det håller sig till en och samma story genom i princip hela filmen. Hon har en dröm som hon kämpar för och samtidigt ett förhållande som går upp och ner. Jag tycker det är skönt att se enkla filmer iblanda och bara koppla bort allt annat och slippa tänka så mycket. Feel-good filmer är något man mår bra av, enligt mig var detta en feel-good film då den slutade lite som man förutsett. Väldigt många scener handlar om avklädda tjejer och att männen står över dem. Man kan ana hintar om rasism i filmen. Ett exempel är när det sitter fyra tjejer och sminkar sig. Tre är vita och en är svart, den svarta tjejen äter en banan. Det kan man se som rasistiskt. Under historien har svarta människor blivit kallade apor. Jag tror det för att förr i tiden var många svarta slavar, de kanske sågs som apor för att de arbetade åt rikare och var "mindre värda". Därför var det lite rasistiskt att just den svarta tjejen åt en banan. Filmen är också inspirerande, budskapet tror jag är att man ska kämpa för sina drömmar. Alex visar tydligt att hon kan stå på sina egna ben och att hon inte behöver en man som gör allt åt henne. 

Ella Knutsson 9:2ES

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar