onsdag 8 oktober 2014

FILMANALYS AV FLASHDANCE

FLASHDANCE

Det handlar om en tjej som Heter Alex och hon drömmer om att bli en dansös.
Alex jobbar på en svetsfirma och på kvällen är hon en "dansare" på en bar. Hon blir kär i sin chef (which is disturbing because he's maybe older?) och chefen försöker få hennes uppmärksamhet. I början förnekar hon honom för att hon vill inte gå ut med sin chef osv. Men senare blir de mer kära och börjar umgås mer. Dem gör roliga saker med varandra och Alex liv håller på att bli "perfekt." Sedan har chefen och hon ett "romantiskt förhållande"(var inte så romantiskt). De går ut på middag osv. Alex gick också in i dansskolan någon dag och försökte få ett papper om det men hon gick bara iväg. Nick ser henne och eftersom han bryr sig så vet att hon vill dansa så han fixar att hon får gå på dansskola. Sedan får hon spel för att hon ser en blond tjej vilket är chefens ex fru. Sedan blir dem sams igen när han berättar om henne och blir kära igen. Alex går hem till Hanna för att bäretta om dem glada nyheterna men då får Alex reda på att Hanna är död (en nära gammal dam som är som familj för Alex) Sedan gör chefen bort sig och råkar "berätta" att han fixade det med dansen och då blir hon sur. och hon går till kyrkan (eller vad?) och ber. Sedan räddar hon sin kompis Jeanie som började jobba strippa på en hemsk mans klubb. Det är då som Alex bestämmer sig för att gå på dansskolan för att hon känner att hon vill göra någonting av sitt liv och inte sluta som Jeanie. Alex fick gå på dansskola och springer ut till nick och de blir glada för alltid...tror jag.


NATHIS: Jag tyckte att den var ok. Jag är inte den typen som tittar på såna här filmer men den var ok. Det var lite jobbigt med all kärlek och sådant.
Den var mycket sexistisk och lite rasist. Det var en svart kvinna som åt en banan i filmen och det tyckte jag inte om. Det var mycket svärord och inte så roliga skämt i filmen heller. Så nej...inte roligt. Och mamma tittar på den hela tiden så jag tycker ej om den! Dålig!

STINA: jag tycker att filmen är både bra och dålig. Det är en gammal film så därför tycker jag att den va bra för att vara gammal men jag har också sätt mycket bättre gamla filmer. Jag tycker att dem att ett lite dåligt budskap med filmen, dem skulle liksom vara överdrivet snygga och perfekta och dem visade det som att det va mannen som bestämde. Det va lite skumt att dem valde en skådespelare som typ spelade typ 30 medan Alex bara va 18 år och det är ganska sjukt. Det jag gillade med filmen va att Alex ville vissa att hon kunde klara sig själv och att hon står för den hon är. Själva filmen va helt okej men jag va besviken på hur den va för att jag trodde att filmen skulle handla om dansen mer och det hände inte så mycket i själva filmen förutom i slutet då när den tog slut.


Av Stina och Nathalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar